Ohjeet ja oppaat

Asiakirjan tarkistaminen

Miten sähköisesti allekirjoitettu asiakirja tarkastetaan?

Sähköisen allekirjoituksen juridinen sitovuus perustuu siihen, että sen eheys ja alkuperäisyys voidaan osoittaa kiistatta. Kuka tahansa voi tarkistaa sähköisesti allekirjoitetun asiakirjan oikeellisuuden. Se tapahtuu tarkastamalla ketkä asiakirjan ovat allekirjoittaneet, milloin allekirjoitukset on tehty ja ettei asiakirjaa ole muutettu allekirjoittamisen jälkeen. Visma Signilla allekirjoitetut asiakirjat voidaan tarkistaa joko Visma Sign -palvelun kautta tai Adobe Acrobat Readerilla.

Asiakirjan tarkastaminen Adobe Acrobat Readerin kautta

1. Avaa sähköisesti allekirjoitettu asiakirja Adobe Acrobat Readerilla. Tarkistamiseen on suositeltavaa käyttää Adoben Reader- ja Acrobat -ohjelmistojen uusimpia versioita.

2. Asiakirjan yläreunassa näet Allekirjoituspaneeli-napin sekä sähköisen varmenteen kautta tulevan tiedon allekirjoituksen tilasta.

3. Aukaise ensin allekirjoituspaneeli. Allekirjoituspaneelista löydät asiakirjan tiedot, kuten onko asiakirja hyväksytysti allekirjoitettu ja milloin asiakirja on allekirjoitettu.

4. Allekirjoittajien tiedot löytyvät asiakirjan viimeiseltä sivulta. Klikkaamalla allekirjoittajan tietoa, aukeaa Allekirjoituksen varmistuksen tiedot sekä tarkemmat allekirjoituksen ominaisuudet.

Allekirjoituksen tarkistaminen ilman Adobe Acrobat PDF Readeria

1. Aukaise sähköisesti allekirjoitettu asiakirja.

2. Kopioi asiakirjan alareunasta tarkisteosoite. Jokaisen asiakirjan tarkisteosoite on yksilöllinen ja se on muotoa: https://sign.visma.net/fi/document/check/341d68f0-5c8b-4167-8b1c-f0764e9885a4

3. Syötä tarkisteosoite selaimeen. Tarkistusosoitteen takaa löydät tarkistussivun, missä kerrotaan allekirjoituksen päivä, aika ja tunniste. Tarkistussivulla voit myös tarkistaa asiakirjan muuttumattomuuden.

Näiden vaihtoehtojen lisäksi voit myös käyttää Visma Signin omaa asiakirjan tarkistustyökalua, joka löytyy palvelun kirjautumissivulta.


Tutustu Visma Signiin tarkemmin
Takaisin ohjeisiin