Reitti myynnin pariin – samalla yllättävä ja luonteva

Myyjien uratarinat -sarjassa myynnin asiantuntijamme kertovat kokemuksistaan työskentelystä myynnin parissa ja antavat samalla käytännön vinkkejä. Tässä uratarinassa Sofia Pihlgren käy läpi uransa alkuvaiheita ja tulevaisuuden näkymiä.
Vaikka Sofian tausta ei ole suoraan myynnistä, hänen matkansa myyntityöhön on ollut luonnollinen jatkumo aiemmille kokemuksille. Hän työskentelee Visma Signilla junior sales specialistina. Rooli on Vismalla täysin uusi ja työ keskittyy pienten sekä keskisuurten yritysten palvelemiseen.
Opinnot ja kokemukset johtivat myynnin pariin
Kokemusta työelämässä ja myynnissä on karttunut avoimen yliopiston oikeustieteen opintojen ohella. Sofia on työskennellyt muun muassa Pörssisäätiöllä koordinaattorina ja vakuutusalalla eläkeyhtiössä vakuutusneuvojana. Juuri vakuutusalalla hän pääsi ensimmäistä kertaa kokeilemaan myyntityötä ja huomasi nopeasti innostuvansa siitä. Myyntikokeilun onnistumiset vahvistivat hänen kiinnostustaan ja saivat hänet hakemaan myyntitehtäviin Vismalle, jossa hän löysi paikkansa Signin tiimistä.
Ennen kaikkea myynti on konsultaatiota
Sofia näkee myynnin ennen kaikkea konsultaationa. Hän haluaa löytää asiakkaille juuri heidän tarvitsemansa ratkaisut ja auttaa heitä tehostamaan toimintaansa. Eniten motivaatiota tuovat hetket, joina asiakkaan kaipaaman ratkaisun löytyy ja myynti onnistuu. ”Se kannustaa etsimään jatkuvasti uusia tapoja auttaa asiakkaita.” hän summaa.
Visma Signin myynti oli Sofialle helposti omaksuttavissa, koska brändi on Suomessa jo hyvin tunnettu ja johtavassa asemassa. Tuotteeseen on helppo uskoa ja sen myötä sen myyminen yritysten toimintaa tehostavana palveluna on kivaa.
Itsevarmuus, oppiminen ja rohkea asenne – menestyksen avaimet
Sofia korostaa itsevarmuuden merkitystä: Myyjällä tulisi olla asenne, jonka myötä hän päättää jo etukäteen, mitä asiakas tulee häneltä ostamaan.
Visma Signilla on ehtinyt oppimaan paljon kolleegoita seuraamalla ja soveltamalla heidän käytäntöjään omaan työhön. Sofia arvostaa erityisesti, että yritys antaa työntekijöilleen vapautta ja vastuuta, mikä kannustaa kehittämään omia prosesseja ja kokeilemaan rohkeasti uutta. Jatkuva oppiminen on tärkeää. Virheiden tekeminen on osa kehitystä ja niistä oppiminen vie eteenpäin.
Myyntityö on niin itsenäistä hommaa, että se tavallaan kasvattaa ja kouluttaa jo itsessään.
Kilpailu on kovaa – oikea ajoitus ratkaisee
Haasteena työssään Sofia tuo esiin myyntityön kilpailullisuuden erityisesti Suomen markkinoilla, missä monilla yrityksillä on jo Visma Sign tai vastaava palvelu käytössä. Tiimissä on kokeneita myyjiä, jotka ovat onnistuneet myymään palvelun laajasti suomalaisille yrityksille, mikä tekee uusien asiakkaiden löytämisestä myös haastavaa.
Vaikka potentiaalisia asiakkaita on paljon, myynnin ajoittaminen on ratkaisevaa – oikean ajankohdan tunnistaminen ja asiakkaan tarpeen ymmärtäminen ovat keskeisiä tekijöitä onnistumiselle. Kaikki yritykset eivät ole valmiita ostamaan juuri nyt.” Asiakashankinnassa korostuu pitkäjänteinen työ ja tarkka markkinatilanteen seuraaminen.” Sofia summaa.
Kokemuksen tuomat näkökulmat
Monipuolinen kokemus myynnistä on jo ehtinyt karttumaan sekä inbound- että outbound-myynnin parissa. Aiemmin Sofia myi eläkevakuutuksia, jotka ovat lakisääteisiä ja asiakkailla oli jo valmis tarve tuotteelle. Nykyään hän keskittyy outbound-myyntiin, jossa hän tekee kylmäsoittoja asiakkaille.
Tämä muutos on avartanut hänen näkemystään myynnistä ja auttanut näkemään myynnin eri näkökulmista. Inbound-myynti voi olla joiltain osin helpompaa, koska asiakkaat tuntevat tuotteen ennestään. Outbound-myynti puolestaan vaatii enemmän taustatyötä ja vakuuttavuutta, jotta asiakas ymmärtää tarpeensa ja palvelun hyödyt.
Myynti – loistava pelipaikka urakehitykselle
Tulevaisuudessa Sofian tavoitteena on luoda pitkäkestoisia asiakassuhteita myynnin parissa ja kehittää jatkuvasti taitojaan. Häntä inspiroi erityisesti eräs oikeustieteiden kandidaatti, joka aloitti uransa eläkeyhtiössä asiakaspäällikkönä ja eteni nopeasti johtajatasolle. Tämä on vahvistanut Sofian käsitystä siitä, että myynti on loistava pelipaikka urakehitykselle.
Vaikka hänellä on pitkän aikavälin tavoitteita, Sofia nauttii myös nykyhetkestä ja on todella iloinen työstään Vismalla. Hän keskittyy kehittymään myyjänä ja rakentamaan vahvaa pohjaa tulevaisuuden uralleen.