7 tapaa kasvattaa myyntiä sähköisellä allekirjoituksella

Uudet asiakkuudet ovat avainasemassa yrityksen menestymisessä. Samalla niiden syntyminen on yksi palkitsevimmista hetkistä.
Asiakkuuksien hankintaan ja myyntiprosessiin saattaa kuitenkin tuhlaantua tarpeettomasti resursseja ja työtunteja. Käyttääkö myyntitiimisi sopimusten ja tarjousten tekemiseen nykyaikaisia työkaluja?
Karsi turha työ sähköisellä allekirjoituksella ja sopimusten hallinnalla
Aika on rahaa ja asioinnin helppous on nykyisin kaikille oletusarvo. Asiakkaan tunnistaminen, sopimuksen teko ja tallennus tulisi tapahtua mahdollisimman helposti ja vaivattomasti. Harva asiakasyritys on enää nykyaikana valmis matkustamaan sopimusten vuoksi ja sovittu asia on hyvä lyödä lukkoon mahdollisimman ketterästi. Toisaalta on hyvä varmistaa, että sovitut asiat pysyvät käden ulottuvilla ja yksityiskohdat on helppo tarkistaa silloin, kun tilanne sitä vaatii.
Visma Sign toimii myyjän ketteränä apuna. Palvelu tunnistaa asiakkaan keräämällä juridisesti sitovan sähköisen allekirjoituksen, toimittaa sopimuskappaleet yritykselle sekä asiakkaalle ja auttaa näin viemään kaupat maaliin reaaliaikaisesti. Kaikki tallentuu sähköisessä muodossa arkistoon helposti hallittavaan muotoon. Sopimusten tiedot myös löytyvät helposti hakutoiminnoilla ja asiakkuuksien hallintaa helpottavilla yksinkertaisilla näkymillä.
Hyödyt ovat nähtävissä koko myyntiprosessissa. Tässä artikkelissa esittelemme 7 tärkeintä asiaa, jotka saavutat sähköistä allekirjoituspalvelua hyödyntämällä.
1. Muokkaa sopimuksen sisältöä nopeasti
Myyntiprosessit ovat harvoin suoraviivaisia prosesseja, joissa myyjä lähettää tarjouksen asiakkaalle allekirjoitettavaksi ilman sisällön muokkaamista.
Sähköinen allekirjoittaminen tapahtuu pilvipalvelun kautta, jolloin asiakkaan haluamat sopimusehtojen muutokset vievät ajastasi vain muutaman sekunnin. Sinun ei tarvitse tulostaa sopimuksen uutta versiota vaan voit lähettää sen asiakkaalle suoraan järjestelmästä. Voit myös hyödyntää sähköistä lomaketta ja kerätä sopimukseen tarvittavat tiedot työkalun avulla. Lomake kuitataan sähköisellä allekirjoituksella. Lomaketyökalulla luot näppärästi esimerkiksi asiakassopimuspohjat säästäen rahaa sekä työajassa että asiakirjakustannuksissa.
2. Kasvata myynnin hit ratea
Asiakkaallesi sopimuksen sähköinen allekirjoittaminen on huomattavasti helpompaa kuin allekirjoituksen käsin tekeminen. Se myös vahvistaa kaupanteon ammattimaisuutta. Asiakas voi allekirjoittaa sopimuksen missä ja milloin tahansa haluamallaan laitteella ja kaupalla on suurempi todennäköisyys toteutua nopeasti.
Tilastojemme mukaan valtaosa sähköisestä allekirjoituspalvelusta lähetetyistä asiakirjoista allekirjoitetaan saman vuorokauden sisällä.
3. Vältä myyntiprosessin keskeytymistä
Oletko koskaan lähettänyt asiakkaallesi tarjouksia, joita ei koskaan allekirjoiteta? Tämä on tuttu tunne monelle.
Yksi keskeisin yrityksen tehokkuuden syöjä onkin asiakkaan – ilman syytä – allekirjoittamatta jättämät sopimukset.
Allekirjoituspalvelussa voit seurata reaaliaikaisesti kaupan etenemistä ja reagoida tarvittaessa nopeasti myyntiprosessin jähmettymiseen. Voit nopeuttaa myyntiä lähettämällä esimerkiksi sähköposti- tai tekstiviestimuistutuksia allekirjoittamatta jättäneille henkilöille.
4. Säästä aikaa ja rahaa
Sähköisesti allekirjoitettava sopimus lähtee allekirjoitettavaksi suoraan palvelusta, johon se myös palautuu arkistoitavaksi allekirjoituksien keräämisen jälkeen ja jää saataville sinulle ja tiimillesi määriteltyihin käyttöoikeuksiin perustuen.
Sinä ja myyntitiimisi säästätte kaiken sen ajan, joka normaalisti kuluisi tarjousten ja sopimusten arkistointiin, päivittämiseen, etsintään ja kadonneiden asiakirjojen jäljittämiseen.
5. Turvaa yrityksesi selusta tarjoamalla vahvat todisteet
Puutteelliset, virheelliset tai muuten tarvittavia vaatimuksia täyttämättömät sopimukset voivat johtaa jopa sakkorangaistuksiin. Miksi siis riskeerata yrityksesi mainetta vanhanaikaisilla prosesseilla?
Tarjousten, sopimusten ja muiden dokumenttien allekirjoittaminen sähköisesti on turvallista ja vähentää juridisia riskejä, sillä se on sitova ja helpommin jäljitettävissä kuin paperille kuitattu allekirjoitus.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että allekirjoitettava dokumentti leimataan yksilöllisellä tunnisteella, josta voidaan kiistatta nähdä, kuka asiakirjan on allekirjoittanut sekä missä ja milloin allekirjoittaminen on tapahtunut.
6. Tiedä missä mennään
Sähköisen arkiston ja sopimusten hallinnan avulla pääset helposti käsiksi sopimuksiin ja asiakirjoihin milloin tahansa. Käyttäjäoikeuksia myöntämällä myös koko myyntitiimisi voi tarkistaa sovitut asiat ja esimerkiksi vastata asiakkaiden kyselyhin tehokkaammin. Tämä kasvattaa asiakastyytyväisyyttä ja parhaimmillaan luo mahdollisuuden lisämyynnille tai asiakkuuden kasvattamiselle.
7. Vähennä myynnin järjestelmiä
Visma Signin API-rajapinnan avulla voit integroida palvelun osaksi yrityksesi CRM-järjestelmää. Integraation avulla myyntitiimisi on mahdollista hoitaa kaikki myynnin asiakirjat yhtä järjestelmää käyttäen. Rajapintaa hyödyntävä kokonaisprosessi voi myös ohjata asiakkaan esimerkiksi maksamaan ensimmäisen maksuerän tai takuumaksun halutussa maksupalvelussa.
Haluatko nähdä, miten palvelu toimii? Jättämällä meille yhteydenottopyynnön, voit varata ajan asiantuntijamme järjestämään etäesittelyyn.