Myynnin mestari ja myös ihan tavallinen tyyppi

2 min luku | 4.4.2025

Myyjien uratarinat -sarjassa asiantuntijamme kertovat työskentelystä myynnin parissa ja antavat samalla käytännön vinkkejä. Tässä uratarinassa kokenut myyntitykki Petteri Tuovinen käy läpi kokemuksiaan myyjän uran varrella.

Joskus elämä vie meitä juuri sinne, minne kuuluukin, vaikka matkan varrella suunnitelmat saattavatkin elää. Petteri Tuovisen tarina on juuri sellainen. Yhdistelmä uteliaisuutta, itsensä kehittämistä ja rohkeutta heittäytyä uuteen. Kauppatieteiden maisteriksi valmistunut Petteri ei vielä opiskeluaikoina tiennyt, että myynti olisi hänen juttunsa. Tänä päivänä hän työskentelee Visma Signin myynnissä. Lähes viiden vuoden jälkeen on selvää, että tämä ei ole vain työpaikka. Se on paikka, jossa hän on löytänyt intohimonsa.

IPR-toimistosta Visma Signin myynnin ytimeen

Petteri aloitti uransa taloushallinnon tehtävissä. Hän viihtyi siellä ja oppi paljon, mutta jossain takaraivossa kutkutti ajatus myynnistä. Gradua tehdessään hän syvensi ymmärrystään myyntimaailmasta ja päätti kokeilla siipiään. Hän päätti hakea töitä myyntipuolelta viimeistellessään graduaan Australiassa. Toisin sanoen hän lähti niin kutsutulle ”gradulomalle” ja palasi sieltä myyjänä.

Visman myyntipolku alkoi bookkarina, mutta ei mennyt kauaa, kun esimies huomasi hänen potentiaalinsa ja vinkkasi hakemaan myyjän paikkaa Visma Signilla. Sitä päätöstä Petteri ei ole katunut päivääkään.

Myynti ei ole vain myymistä

Petterille myynti ei ole vain kauppojen tekemistä, vaan arvon tuomista. Hän saa kicksejä siitä, että on vain yhden puhelun päässä asiakkaan tyytyväisyydestä. Myynti on jatkuvaa oppimista, toistoja ja uusien tilanteiden kohtaamista. Juuri se tekee siitä mielenkiintoista.

Jos ei tuo arvoa asiakkaalle, ei voi olla hyvä myyjä.

Visma Signin tuotteen Petteri omaksui helposti. Hän on mennyt syvälle tuotteen ytimeen, oppinut sen rajapinnat ja löytänyt ne tiedonmuruset, joilla voi tehdä myyntitilanteista vaikuttavia.

Suurimmat onnistumiset ja opit matkan varrella

Petterin uran kohokohtiin kuuluvat paitsi suuret diilit, myös tunnustukset, kuten vuoden Team Player -palkinto koko Visma Solutionsin myynnistä. ”Tällaiset lämmittää mieltä” hän toteaa vaatimattomasti.

Oppiminen ei kuitenkaan ole ollut pelkkää voittokulkua. ”Lose the right fights” on yksi hänen tärkeimmistä opeistaan. Pitää osata päästää irti kaupoista, jotka eivät vie mihinkään. Myös epäonnistumisten sietäminen ja onnistumisista nauttiminen ovat asioita, joita hän painottaa. ”Kun onnistuu, pitää vähän tuulettaa ainakin itsekseen!” hän toteaa.

Pieni erhe ja mitä siitä opittiin

Vauhdikkaaseen myyjän arkeen mahtuu myös oppimisen paikkoja. Petteri bookkasi palaverin suuren organisaation kanssa, mutta nimisekaannus teki tilanteesta mielenkiintoisen. Organisaation päättäjän ja Visma Signin kouluttajan nimissä oli vain yhden kirjaimen ero. Petteri luuli tapaamisen liittyvän sisäiseen kehittämiseen.

Hän liittyi palaveriin täysin valmistautumatta vain huomatakseen, että vastassa olikin asiakas eikä kouluttaja. Nopea tilannetaju pelasti tilanteen ja lopulta organisaatiosta tuli asiakas.

Opetus? Tarkista nimet ja valmistaudu aina huolella!

Omat rutiinit ja filosofia myyntityössä

Petteri tietää, että myyntitilanteessa täytyy ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja osata puhua heidän kieltään. Samalla hän uskoo rentouteen ja aitouteen. Palavereissa hän pyrkii pitämään yllä neuvovaa luonnetta ja kokee sen vievän tilanteita hyvään suuntaan. 

”Rauhallisuus on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista myyjän työssä” hän sanoo. Haastavissa tilanteissa, kuten tyytymättömän asiakkaan kohdatessa on tärkeää pysyä tyynenä ja jämäkkänä. Voi jopa ehkä nauttia tilanteen tuomasta haasteesta.

Hänellä on myös erikoistaktiikoita: soittolistalta löytyy Ozzy Osbournen No More Tears, jonka voi laittaa soimaan ennen tärkeää palaveria. Lisäksi hän mieluummin kävelee kuulokkeet päässä kuin istuu paikoillaan soittaessaan. Pienillä asioilla voi olla suuri merkitys ja hän kehottaakin kaikkia hyödyntämään itselle toimivia tsemppi-keinoja.

Repliikeistä oman tyylin löytämiseen – myynnin merkitys 

Visma Signilla myynnin merkitys on muuttunut Petterille huomattavasti. Hän ei enää näe sitä pelkkänä stereotyyppisenä ”repliikkien” ja kovien myyntitaktiikoiden pelinä. Nykyään hän ajattelee, että mitä enemmän tietää asiakkaasta, tuotteesta ja markkinasta, sen parempi.

Toinen iso oivallus on ollut se, että myyntiä voi tehdä monella eri tavalla. Tärkeintä on löytää oma tyyli, joka resonoi asiakkaiden kanssa. Sen ei tarvitse tulla oppikirjasta.

Rennolla asenteella eteenpäin

Vaikka myynti on kilpailullista ja paineita riittää, Petteri ei ota sitä liian vakavasti. Hän tietää, että jokainen päivä on uusi mahdollisuus. Tärkeintä on pitää hauskaa matkalla kohti seuraavaa kauppaa ja säilyttää tasapaino arjen sekä hyvin voinnin välillä. Jos joskus menee pieleen, täytyy vain pystyä nollaamaan ja mennä kohti seuraavaa päivää voittaja-asenteella.

Pauliina Suominen

Pauliina Suominen on markkinoinnin ja viestinnän opiskelija. Pauliinalla on luova, mutta analyyttinen ote markkinointiin ja hän arvostaa aikaa kestävää, nokkelaa sekä merkityksellistä sisältöä.