Allekirjoitus/Forms

Visma Sign- palvelussa voidaan kysyä henkilötunnusta allekirjoituksen yhteydessä. Henkilötunnuksen kysymisestä päättää aina allekirjoituskutsun tai allekirjoitettavan lomakkeen laatinut organisaatio. Syynä henkilötunnuksen kysymiseen ovat lakisääteinen tai toimialakohtainen velvoite, jotta henkilö pystytään varmistamaan sähköisen tunnistamisen tueksi. Usein henkilötunnuksen kysymiseen liittyy esimerkiksi finanssitoimialan sääntely asiakkaan etätunnistamisesta.

Henkilötunnuksen säilöminen

Jos henkilötunnusta pyydetään sitä tarvitsevan organisaation toimesta, tieto tallentuu organisaation omaan arkisto järjestelmään palvelun sisälle ja allekirjoittajan omaan arkistoon palvelussa. 

Allekirjoituksen tai rekisteröitymisen yhteydessä Visma Sign- palvelu saa myös henkilön tunnistamisen yhteydessä henkilötunnuksen tunnistautumiskanavasta. Henkilötunnus tallennetaan tietokantaan tiivisteeksi koodattuna. Tallennettua henkilötunnusta ei ole mahdollista muuttaa takaisin ihmisluettavaan muotoon, vaan käytettävä tiivisteen laskenta on yhdensuuntainen.

Henkilötunnus tallennetaan järjestelmään, koska ennen allekirjoitus tapahtumaa henkilön ei tarvitse kirjautua järjestelmään. Tunnistautuminen tapahtuu vahvasti pankkitunnistautumisen tai mobiilivarmenteen kautta, jonka palauttamasta henkilötunnuksesta voidaan laskea tiiviste ja sen perusteella etsiä allekirjoittava henkilö. Allekirjoittettava henkilö tarvitaan, jotta asiakirja voidaan tallentaa yksityishenkilön omaan arkistoon.

Visma Sign: Henkilötiedon rekisterinpitäjä vai käsittelijä?

Visma Sign toimii aina henkilötietojen käsittelijän roolissa. Tarkempi kuvaus Visma Signin henkilötietojen käsittelystä ja käsittelijän roolista löytyy Visma Sign palvelun tietosuoja liitteestä, jonka löydät täältä.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.